JAPAN SDGs Action PlatformJAPAN SDGs Action Platform

このプラットフォームは,社会に広がるSDGsに関連した取組を幅広く紹介することを目的に運営しています

SDGグローバル指標(SDG Indicators)

4: 質の高い教育をみんなに

4: 質の高い教育をみんなに

すべての人々への包摂的かつ公正な質の高い教育を提供し、生涯学習の機会を促進する

Goal 4 Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all

ターゲット Target

4.1
2030年までに、全ての子供が男女の区別なく、適切かつ効果的な学習成果をもたらす、無償かつ公正で質の高い初等教育及び中等教育を修了できるようにする。
By 2030, ensure that all girls and boys complete free, equitable and quality primary and secondary education leading to relevant and effective learning outcomes

グローバル指標 Global Indicator

4.1.1
(i)読解力、(ii)算数について、最低限の習熟度に達している次の子供や若者の割合(性別ごと)
(a)2~3学年時、(b)小学校修了時、(c)中学校修了時
Proportion of children and young people: (a) in grades 2/3; (b) at the end of primary; and (c) at the end of lower secondary achieving at least a minimum proficiency level in (i) reading and (ii) mathematics, by sex
 
(ii) 算数
(a) 小学校4年生
(ii) mathematics
(a) in 4th grade
定義*
Definition
小学校4年生及び中学校2年生において、算数・数学について、最低限の習熟度に達している子供又は若者の割合。
It is defined as the percentage of children and young people who have achieved a minimum proficiency level in mathematics in 4th and 8th grade.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
% 99 99 99 99
注釈
Note

○(ii)算数のみ。(i)読解力はデータが存在しない。
○性別ごと(全学年(a)~(c))のデータも存在しない。
○(b)の教育段階に関するデータも存在しない。
・(ii) mathematics only. No data on (i) reading comprehension. ・Data by sex, data covering all educational levels from (a) to (c), data on (b) are not also available.

 
(ii) 算数
(c) 中学校2年生
(ii) mathematics
(c) in 8th grade
定義*
Definition
小学校4年生及び中学校2年生において、算数・数学について、最低限の習熟度に達している子供又は若者の割合。
It is defined as the percentage of children and young people who have achieved a minimum proficiency level in mathematics in 4th and 8th grade.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
% 97 98 99 99
注釈
Note

○(ii)算数のみ。(i)読解力はデータが存在しない。
○性別ごと(全学年(a)~(c))のデータも存在しない。
○(b)の教育段階に関するデータも存在しない。
・(ii) mathematics only. No data on (i) reading comprehension. ・Data by sex, data covering all educational levels from (a) to (c), data on (b) are not also available.

4.1.2
修了率(初等教育、前期中等教育、後期中等教育)
Completion rate (primary education, lower secondary education, upper secondary education)
定義*
Definition
本指標は、各教育段階の最終学年を修了するとされる対象年齢の子供または若者のうち、当該学年を修了した割合として定義される。日本においては、初等教育段階・前期中等教育段階については6~14歳人口に占める在学率を修了率と読み替えるものとする。後期中等教育段階については17歳人口に占める卒業率と読み替えるものとする。
This indicator is defined as the percentage of children or young people who have completed the last grade of each level of education among those who are in the intended age to complete that grade. In Japan, the enrollment rate in the population aged 6 to 14 years shall be regarded as the completion rate in the primary and lower secondary education levels. For the upper secondary education level, the graduation rate in the population aged 17 years shall be regarded as its completion rate.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
初等教育段階
Primary education level
全体
Total
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100

Male
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100

Female
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100
前期中等教育段階
Lower secondary education level
全体
Total
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100

Male
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100

Female
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100
後期中等教育段階
Upper secondary education level
全体
Total
% 97.232 96.666 97.739 95.153 97.551 96.627 98.530 99.111 99.702 99.154

Male
% 96.064 95.663 96.947 93.792 96.322 95.559 97.984 98.617 98.938 98.418

Female
% 98.464 97.721 98.569 96.595 98.852 97.762 99.105 99.631 100 99.930
注釈
Note

* データソースである各調査は調査時点が異なる。学校基本調査の調査時点が例年5月1日時点(年齢は4月1日時点、卒業者数は前年度卒業者)である一方、人口推計の調査時点は例年10月1日時点(年齢は10月1日時点)である点に留意する必要がある。
* 日本においては、就学者・卒業者の人数について、年齢別の調査データを持たないため、各教育段階における就学者数及び卒業者数を該当年齢の就学者及び卒業者数として算出した。したがって、就学者及び卒業者に当該年齢以外の者が含まれている可能性がある。
* 日本においては、初等教育段階及び前期中等教育段階の修了率に係るデータを有さないため、在籍率で代替する。
なお、日本における初等教育段階・前期中等教育段階は、学校教育法第17条より義務教育と規定されており、また同法施行規則第26条は該当の公立学校における退学措置を認めていない。従って、6~14歳人口に占める在学率は当該教育段階における修了率と殆ど一致するものと解される。なお、100を超える数値が算出された場合は、100%とする。
* Each survey as a data source has a different survey period. It should be noted that the period of the School Basic Survey is usually May 1 (the age is as of April 1, and the number of graduates is from the previous year.), but the period of the population estimate is usually October 1 (the age is as of October 1).
* Since there is no survey data on the number of students and graduates by age in Japan, the number of students and graduates at each education level is calculated as the number of students and graduates of the intended age. Therefore, it has a possibility that students and graduates include those who are not of the intended age.
* Since there is no data on completion rates at the primary and lower secondary education levels in Japan, the enrollment rate shall be regarded as the completion rate.

4.2
2030年までに、全ての子供が男女の区別なく、質の高い乳幼児の発達・ケア及び就学前教育にアクセスすることにより、初等教育を受ける準備が整うようにする。
By 2030, ensure that all girls and boys have access to quality early childhood development, care and pre-primary education so that they are ready for primary education

グローバル指標 Global Indicator

4.2.1
健康、学習及び心理社会的な幸福について、順調に発育している満5歳未満の子供の割合(性別ごと)
Proportion of children aged 24–59 months who are developmentally on track in health, learning and psychosocial well-being, by sex

現在、提供できるデータはありません
Not available

4.2.2
(小学校に入学する年齢より1年前の時点で)体系的な学習に参加している者の割合(性別ごと)
Participation rate in organized learning (one year before the official primary entry age), by sex
定義*
Definition
体系的な学習プログラムに参加している、初等教育への理論的な入学年齢よりも1歳若い年齢の子供の割合として定義される。日本においては、5歳児人口における幼稚園(特別支援学校幼稚部含む、以下同じ)、保育所、幼保連携型認定こども園に在籍している者の割合と定義される。
It is defined as the percentage of children aged one year younger than the theoretical entry age to primary education who take part in organized learning programmes. In Japan, it is defined as the percentage of 5-year-old children enrolled in Kindergarten (including Schools for special needs education, kindergarten department), Day care centres and Integrated centres for early childhood education and care.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
% 99 97 95 97 96 98 96 96 97 98 99 97 98
注釈
Note

○幼稚園、保育所、幼保連携型認定こども園に在籍している5歳児の割合(男女計)
○データソースである各調査は調査時点が異なる。学校基本調査の調査時点が例年5月1日時点(年齢は4月1日時点)である一方、社会福祉施設等調査は例年10月1日現在調査(年齢は9月30日時点)である。これらの調査結果を合算し、人口推計(例年10月1日時点(年齢は10月1日時点))の調査結果で除している点に留意する必要がある。
○なお、社会福祉施設等調査では、回収率が100%ではないため、調査結果における保育所の在籍者数は、全国の全ての在籍者数とはなっていないという点に留意する必要がある。また、男女別データを集計していないため、本指標において男女別の就学率を算出することはできない。
・The percentage of 5-year-old children enrolled in Kindergartens ,
Day care centres and Integrated centres for early childhood education and care.
・The survey periods for each of the surveys serving as a data base are different. While the survey time each year of the School Basic Survey is May 1 (age at April 1), the survey time each year for the Survey of Social Welfare Institutions is October 1 (age at September 30). It should be noted that these survey results are totaled and divided by the survey results of the population estimates (October 1 each year [age at October 1]).
・Since the collection rates of the Survey of Social Welfare Institutions is not 100%, it should be noted that the number of children enrolled in Day care centres in the data does not represent total number in the whole country. In addition, the data is not tabulated by gender, the enrollment rate by gender cannot be calculated.

4.3
2030年までに、全ての人々が男女の区別なく、手の届く質の高い技術教育・職業教育及び大学を含む高等教育への平等なアクセスを得られるようにする。
By 2030, ensure equal access for all women and men to affordable and quality technical, vocational and tertiary education, including university

グローバル指標 Global Indicator

4.3.1
過去12か月に学校教育や学校教育以外の教育に参加している若者又は成人の割合(性別ごと)
Participation rate of youth and adults in formal and non-formal education and training in the previous 12 months, by sex
定義*
Definition
一定期間中に、特定の年齢層が学校教育や学校教育以外の教育に参加した割合として定義される。日本においては、経済協力開発機構(OECD)が2012年に実施した国際成人力調査(PIAAC)に基づき、この調査の参加者のうち、過去12か月の間に学校教育や学校教育外の教育に参加していると回答した成人(25~65歳)の割合と定義される。
It is defined as the percentage of a specific age group who have participated in formal and non-formal education during a specific period of time. In Japan, it is defined as the percentage of adults (25 to 65 years old) who responded that they had participated in formal or non-formal education within the previous 12 months among the participants in the survey, based on the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) survey, which was conducted by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) in 2012.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
男、25-65歳
Male, 25 to 65 years old
% 48
女、25-65歳
Female, 25 to 65 years old
% 35
注釈
Note

○OECDは、PIAACにおける学校教育や学校教育以外の教育の参加率に関連する分析を行う際、初回の学校教育期間中である可能性が高い16~24の年齢層を除いており、当該指標についても同様の取扱いとする。
○対象者が約5,000人であり、全数調査ではないことに留意する必要がある。
○2024年公表の第2回PIAACでは、本指標の更新不可。
・When analyzing the participation rate in formal or non-formal education in the PIAAC survey, the OECD excludes the 16-24 age cohort since it is likely that such persons will still be in their initial period of school education; the same sampling handling was used for this indicator.
○It should be noted that the target samples numbered some 5,000 persons, and not the entire number selected as survey targets.
○From the results of PIAAC announced in 2024; this indicator cannot be updated.

4.4
2030年までに、技術的・職業的スキルなど、雇用、働きがいのある人間らしい仕事及び起業に必要な技能を備えた若者と成人の割合を大幅に増加させる。
By 2030, substantially increase the number of youth and adults who have relevant skills, including technical and vocational skills, for employment, decent jobs and entrepreneurship

グローバル指標 Global Indicator

4.4.1
ICTスキルを有する若者や成人の割合(スキルのタイプ別)
Proportion of youth and adults with information and communications technology (ICT) skills, by type of skill
定義*
Definition
6歳以上の調査対象者に占めるICTスキル別の割合
Ratio according to the ICT skill among subjects of survey people 6 years or older.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
ファイルのコピーや、文字や図表のコピー・貼り付けができる
Using copy and paste tools to duplicate or move information within a document
全体
Total
% 80.1 66.5 65.1 63.8 64.8 65.8 64.0

Male
% 83.9 72.1 70.8 69.1 70.6 71.3 70.1

Female
% 75.7 60.7 59.3 58.5 58.9 60.4 58.0
写真や文書などを添付して電子メールを送ることができる
Sending e-mails with attached files (e.g. document, picture, video)
全体
total
% 90.2 75.7 71.8 70.9 71.1 72.6 70.9

Male
% 90.3 78.4 74.2 73.4 73.5 74.8 73.6

Female
% 89.9 73.0 69.3 68.4 68.7 70.4 68.2
エクセルなどの表計算ソフトを使用して足し算や引き算等の簡単な計算をすることができる
Using basic arithmetic formulas in a spreadsheet
全体
total
% 65.6 53.7 53.5 51.0 51.3 51.4 50.7

Male
% 72.3 64.2 61.7 59.1 59.4 59.4 59.4

Female
% 58.0 42.7 45.2 42.9 43.1 43.4 42.1
パワーポイントなどのプレゼンテーションソフトを使用して資料を作成することができる
Creating electronic presentations with presentation software (including images, sound, video or charts)
全体
total
% 39.5 33.6 35.0 32.9 33.9 34.5 34.3

Male
% 46.2 44.2 43.2 40.2 41.4 42.4 42.0

Female
% 31.6 22.5 26.7 25.6 26.5 26.7 26.9
パソコンにプリンタやカメラなどの機器を接続することができる
Connecting and installing new devices (e.g. a modem, camera, printer)
全体
total
% 67.1 55.7 52.9 51.8 51.3 51.6 49.7

Male
% 76.4 66.0 63.6 61.6 61.7 61.9 59.8

Female
% 56.4 45.0 42.0 42.0 40.9 41.3 39.8
インターネットを利用してソフトウェアのダウンロードやインストールをすることができる
Finding, downloading, installing and configuring software
全体
total
% 68.2 57.6 56.3 56.0 55.8 56.4 55.6

Male
% 76.4 66.5 64.5 63.7 63.6 64.1 63.3

Female
% 58.8 48.3 48.1 48.3 47.9 48.7 48.1
パソコンと他の機器(スマートフォン、タブレットなど)との間でデータのやり取りをすることができる
Transferring files between a computer and other devices
全体
total
% 52.1 45.1 44.3 43.6 44.2 44.0 44.8

Male
% 59.7 53.2 52.6 51.4 52.3 52.5 52.7

Female
% 43.2 36.6 35.9 35.9 36.1 35.6 37.1
プログラミング言語を使用してコンピュータプログラムを作成できる
Writing a computer program using a specialized programming language
全体
total
% 6.9 5.5 6.1 5.9 5.7 5.9 6.2

Male
% 9.8 8.8 9.7 9.1 9.0 9.5 9.5

Female
% 3.6 2.1 2.5 2.7 2.3 2.4 2.9
SNSによる写真、動画、意見の投稿や閲覧ができる
Posting and viewing photos, videos, and opinions via SNS
全体
total
% 52.1

Male
% 52.5

Female
% 51.7
注釈
Note

※2017年、2018年は12歳以上
※詳細集計「SNSによる写真、動画、意見の投稿や閲覧ができる」の値については 2023年から追加している。

<正誤情報>
2024年1月 2017年の全体の数値、2018年の「プログラミング言語を使用してコンピュータプログラムを作成できる」の男性の数値、2020年の「パソコンと他の機器(スマートフォン、タブレットなど)との間でデータのやり取りをすることができる」の女性の数値、2021年の「写真や文書などを添付して電子メールを送ることができる」の女性の数値を修正

*In 2017 and 2018, 12 years and older
*For disaggregation "Posting and viewing photos, videos, and opinions via SNS", data has been added from the year 2023.

<Erratum>
January 2024: Corrected the total data for 2017, the data for male under "Writing a computer program using a specialized programming language" for 2018, the data for female under "Transferring files between a computer and other devices" for 2020, and the data for female under "Sending e-mails with attached files (e.g. document, picture, video)" for 2021.

4.5
2030年までに、教育におけるジェンダー格差を無くし、障害者、先住民及び脆弱な立場にある子供など、脆弱層があらゆるレベルの教育や職業訓練に平等にアクセスできるようにする。
By 2030, eliminate gender disparities in education and ensure equal access to all levels of education and vocational training for the vulnerable, including persons with disabilities, indigenous peoples and children in vulnerable situations

グローバル指標 Global Indicator

4.5.1
詳細集計可能な、本リストに記載された全ての教育指数のための、パリティ指数(女性/男性、地方/都市、富の五分位数の底/トップ、またその他に、障害状況、先住民、紛争の影響を受けた者等の利用可能なデータ)
Parity indices (female/male, rural/urban, bottom/top wealth quintile and others such as disability status, indigenous peoples and conflict-affected, as data become available) for all education indicators on this list that can be disaggregated
 
指標4.3.1に関するパリティ指数(女性/男性)
Parity index on underlying indicator 4.3.1 (female/male)
定義*
Definition
基礎指標について、あるグループの値に対する異なるグループの値の比として定義される。日本においては4.3.1を基礎指標とし、当該指標における男性の参加率に対する女性の参加率の比として定義される。
It is defined as the ratio of the value of the underlying indicator for one group to that of another. In Japan, underlying indicator is 4.3.1 and it is defined as the ratio of participation rate of female to male.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
指数
index
0.7
注釈
Note

基礎指標である指標(4.3.1)と同様である。
They are the same as those of underlying indicator 4.3.1.

4.6
2030年までに、全ての若者及び大多数(男女ともに)の成人が、読み書き能力及び基本的計算能力を身に付けられるようにする。
By 2030, ensure that all youth and a substantial proportion of adults, both men and women, achieve literacy and numeracy

グローバル指標 Global Indicator

4.6.1
実用的な(a)読み書き能力、(b)基本的計算能力において、少なくとも決まったレベルを達成した所定の年齢層の人口割合(性別ごと)
Proportion of population in a given age group achieving at least a fixed level of proficiency in functional (a) literacy and (b) numeracy skills, by sex
4.6.1-(a)
(a)読解力
(a) literacy
定義*
Definition
特定の年齢層において(a)読み書き能力、(b)基本的計算能力が一定の習熟度を超えた割合として定義される。日本においては、経済協力開発機構(OECD)が2012年と2023年に実施した国際成人力調査(PIAAC)に基づき、この調査の参加者のうち、(a)読解力、又は(b)数的思考力の習熟度レベル1以上の16~65歳の割合として定義される。
It is defined as the proportion of people in a specific age group who have achieved or exceeded a given level of proficiency in (a) literacy and (b) numeracy skills. In Japan, it is defined as the percentage of persons aged 16 to 65 who achieved a proficiency level of 1 or above for (a) literacy and (b) numeracy among the participants in the survey, based on the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) survey, which was conducted by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) in 2012 and 2023.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
PIAACの参加者のうち、読解力の習熟度がレベル1以上の16~65歳の男性の割合
Percentage of male aged 16 to 65 who achieved a proficiency level of 1 or above for literacy in PIAAC
% 99 96
PIAACの参加者のうち、読解力の習熟度がレベル1以上の16~65歳の女性の割合
Percentage of female aged 16 to 65 who achieved a proficiency level of 1 or above for literacy in PIAAC
% 99 98
注釈
Note

○国連は、「読み書き能力及び基本的計算能力における若者と成人の習熟度を測定するには、何らかの直接的な評価が必要となる。世帯調査を使用して学習を測定することは、費用がかかり、管理が難しく、日常生活にとって重要な分野での学習を過小評価するかもしれないが、標準化されたアプローチでは評価するのが難しい。結果は、特に様々な背景のあるスキルを適用することに関して、青少年が知っていること及びできることを正確に表現できない場合がある。」との見解を示している。
○PIAACでは、書く能力を調査していないことに留意する必要がある。
○対象者が約5,000人であり、全数調査ではないことに留意する必要がある。
○PIAACは10年周期で計画されており、第2サイクルは2023年に実施された。
・The UN shows its views “The measurement of youth and adult proficiencies in literacy and numeracy requires some form of direct assessment. Using household surveys to measure learning can be costly and difficult to administer and may underestimate learning in areas that are critical to daily life but are harder to assess in standardized approaches. The result may be inaccurate representations of what youth and adults know and can do, especially in relation to applying skills that may vary across contexts”.
・It should be noted that writing proficiency is not surveyed in the PIAAC.
・It should also be noted that the target samples numbered some 5,000 persons, and not the entire number selected as survey targets.
・PIAAC is designed as 10-yearly cycles and the second cycle of it was conducted in 2023.

4.6.1-(b)
(b)数的思考力
(b) numeracy
定義*
Definition
特定の年齢層において(a)読み書き能力、(b)基本的計算能力が一定の習熟度を超えた割合として定義される。日本においては、経済協力開発機構(OECD)が2012年と2023年に実施した国際成人力調査(PIAAC)に基づき、この調査の参加者のうち、(a)読解力、又は(b)数的思考力の習熟度レベル1以上の16~65歳の割合として定義される。
It is defined as the proportion of people in a specific age group who have achieved or exceeded a given level of proficiency in (a) literacy and (b) numeracy skills. In Japan, it is defined as the percentage of persons aged 16 to 65 who achieved a proficiency level of 1 or above for (a) literacy and (b) numeracy among the participants in the survey, based on the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) survey, which was conducted by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) in 2012 and 2023.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
PIAACの参加者のうち、数的思考力の習熟度がレベル1以上の16~65歳の男性の割合
Percentage of male aged 16 to 65 who achieved a proficiency level of 1 or above for numeracy in PIAAC
% 99 97
PIAACの参加者のうち、数的思考力の習熟度がレベル1以上の16~65歳の女性の割合
Percentage of female aged 16 to 65 who achieved a proficiency level of 1 or above for numeracy in PIAAC
% 99 98
注釈
Note

○国連は、「読み書き能力及び基本的計算能力における若者と成人の習熟度を測定するには、何らかの直接的な評価が必要となる。世帯調査を使用して学習を測定することは、費用がかかり、管理が難しく、日常生活にとって重要な分野での学習を過小評価するかもしれないが、標準化されたアプローチでは評価するのが難しい。結果は、特に様々な背景のあるスキルを適用することに関して、青少年が知っていること及びできることを正確に表現できない場合がある。」との見解を示している。
○PIAACでは、書く能力を調査していないことに留意する必要がある。
○対象者が約5,000人であり、全数調査ではないことに留意する必要がある。
○PIAACは10年周期で計画されており、第2サイクルは2023年に実施された。
・The UN shows its views “The measurement of youth and adult proficiencies in literacy and numeracy requires some form of direct assessment. Using household surveys to measure learning can be costly and difficult to administer and may underestimate learning in areas that are critical to daily life but are harder to assess in standardized approaches. The result may be inaccurate representations of what youth and adults know and can do, especially in relation to applying skills that may vary across contexts”.
・It should be noted that writing proficiency is not surveyed in the PIAAC.
・It should also be noted that the target samples numbered some 5,000 persons, and not the entire number selected as survey targets.
・PIAAC is designed as 10-yearly cycles and the second cycle of it was conducted in 2023.

4.7
2030年までに、持続可能な開発のための教育及び持続可能なライフスタイル、人権、男女の平等、平和及び非暴力的文化の推進、グローバル・シチズンシップ、文化多様性と文化の持続可能な開発への貢献の理解の教育を通して、全ての学習者が、持続可能な開発を促進するために必要な知識及び技能を習得できるようにする。
By 2030, ensure that all learners acquire the knowledge and skills needed to promote sustainable development, including, among others, through education for sustainable development and sustainable lifestyles, human rights, gender equality, promotion of a culture of peace and non-violence, global citizenship and appreciation of cultural diversity and of culture’s contribution to sustainable development

グローバル指標 Global Indicator

4.7.1
(i)地球市民教育及び(ii)持続可能な開発のための教育が、(a)各国の教育政策、(b) カリキュラム、(c) 教師の教育、及び(d)児童・生徒・学生の達成度評価に関して、主流化されているレベル
(指標12.8.1及び13.3.1と同一指標)
Extent to which (i) global citizenship education and (ii) education for sustainable development are mainstreamed in (a) national education policies; (b) curricula; (c) teacher education; and (d) student assessment
定義*
Definition
各国が地球市民教育(GCED)及び持続可能な開発のための教育(ESD)を教育制度において主流化している程度を測定する。
This indicator measures the extent to which countries mainstream Global Citizenship Education (GCED) and Education for Sustainable Development (ESD) in their education systems.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
(a)各国の教育政策
Laws and policies
0.975 0.975 0.975 0.975
(b) カリキュラム
Curricula
0.861 0.861 0.861 0.861
(c) 教師の教育
Teacher education
0.950 0.950 0.950 0.950
(d) 児童・生徒・学生の達成度評価
Student assessment
1.000 1.000 1.000 1.000
4.a
子ども、障害及びジェンダーに配慮した教育施設を構築・改良し、全ての人々に安全で非暴力的、包摂的、効果的な学習環境を提供できるようにする。
Build and upgrade education facilities that are child, disability and gender sensitive and provide safe, non-violent, inclusive and effective learning environments for all

グローバル指標 Global Indicator

4.a.1
基礎的サービスを提供している学校の割合(サービスの種類別)
Proportion of school offering basic services, by type of service
 
(a)電気
(d)障害を持っている学生のための適切な施設や道具
(e)基本的な飲料水
(f)男女別の基本的なトイレ
(g)基本的な手洗い場(WASH指標の定義別)
(a) electricity
(d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities
(e) basic drinking water
(f) single-sex basic sanitation facilities
(g) basic handwashing facilities (as per the WASH indicator definitions)
定義*
Definition
以下の施設・設備へのアクセスが可能な、教育段階別(初等教育、前期中等教育、後期中等教育)の学校の割合。
(a)電気、(b)教育目的のインターネット、(c)教育目的のコンピュータ、(d)障害を持っている学生のための適切な設備・教材、(e)基本的な飲料水、(f)男女別の基本的なトイレ、(g)基本的な手洗い設備
It is defined as the percentage of schools by level of education (primary, lower secondary and upper secondary education) with access to the following facilities:
(a) Electricity; (b) the Internet for pedagogical purposes; (c) computers for pedagogical purposes; (d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities; (e) basic drinking water; (f) single-sex basic sanitation facilities; and (g) basic handwashing facilities.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
% 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100
注釈
Note

学校においてこれらの設備が利用可能であるかを直接的に調査した統計データは存在しないが、これらの設備が100%設置されていることは自明である。
Aithough no statistical data derived from a direct survey as to whether the above facilities can be utilized at schools exists, it is quite evident that these facilities are provided in 100% of schools.

 
(b)教育を目的としたインターネット
インターネット接続率
(b) the Internet for pedagogical purposes
Percentage of schools connected to the internet
定義*
Definition
以下の施設・設備へのアクセスが可能な、教育段階別(初等教育、前期中等教育、後期中等教育)の学校の割合。
(a)電気、(b)教育目的のインターネット、(c)教育目的のコンピュータ、(d)障害を持っている学生のための適切な設備・教材、(e)基本的な飲料水、(f)男女別の基本的なトイレ、(g)基本的な手洗い設備
It is defined as the percentage of schools by level of education (primary, lower secondary and upper secondary education) with access to the following facilities:
(a) Electricity; (b) the Internet for pedagogical purposes; (c) computers for pedagogical purposes; (d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities; (e) basic drinking water; (f) single-sex basic sanitation facilities; and (g) basic handwashing facilities.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
% 100
注釈
Note

調査時期が3月1日であるため、年単位の記載としているが、年度単位での記載であれば1年ずつずれる。
Since the survey date is march 1, it is categorized by calender year.
If it is categorized by fiscal year, the figures move a yaer backward one by one.

 
(c)教育を目的としたコンピュータ
児童生徒一人あたりの学習者用コンピュータ台数
(c) computers for pedagogical purposes
Number of computers for learners per student
定義*
Definition
以下の施設・設備へのアクセスが可能な、教育段階別(初等教育、前期中等教育、後期中等教育)の学校の割合。
(a)電気、(b)教育目的のインターネット、(c)教育目的のコンピュータ、(d)障害を持っている学生のための適切な設備・教材、(e)基本的な飲料水、(f)男女別の基本的なトイレ、(g)基本的な手洗い設備
It is defined as the percentage of schools by level of education (primary, lower secondary and upper secondary education) with access to the following facilities:
(a) Electricity; (b) the Internet for pedagogical purposes; (c) computers for pedagogical purposes; (d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities; (e) basic drinking water; (f) single-sex basic sanitation facilities; and (g) basic handwashing facilities.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
台/人
Number
1.1
注釈
Note

調査時期が3月1日であるため、年単位の記載としているが、年度単位での記載であれば1年ずつずれる。
Since the survey date is march 1, it is categorized by calender year.
If it is categorized by fiscal year, the figures move a yaer backward one by one.

 
(b)教育を目的としたインターネット
超高速インターネット接続率
(b) the Internet for pedagogical purposes
the connection rate for ultra-high-speed Internet access
定義*
Definition
以下の施設・設備へのアクセスが可能な、教育段階別(初等教育、前期中等教育、後期中等教育)の学校の割合。
(a)電気、(b)教育目的のインターネット、(c)教育目的のコンピュータ、(d)障害を持っている学生のための適切な設備・教材、(e)基本的な飲料水、(f)男女別の基本的なトイレ、(g)基本的な手洗い設備
It is defined as the percentage of schools by level of education (primary, lower secondary and upper secondary education) with access to the following facilities:
(a) Electricity; (b) the Internet for pedagogical purposes; (c) computers for pedagogical purposes; (d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities; (e) basic drinking water; (f) single-sex basic sanitation facilities; and (g) basic handwashing facilities.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
% 65.9 67.1 71.3 75.4 79.1 81.6 84.2 87.3 91.8 93.9 96.6 98.2 99.4 99.5
注釈
Note

調査時期が3月1日なので、年単位の記載になっているが、年度単位での記載なら1年ずつずれる。
2024年(2023年度分)については集計項目を変更したため、2024年から提供できるデータはありません。(変更後の集計項目に基づく集計値は別欄に記載しています)

Since the survey date is march 1, it is categorized by calender year.
If it is categorized by fiscal year, the figures move a yaer backward one by one.

As the aggregation items for 2024 (2023) have been changed, no data can be provided from 2024 onwards. (The aggregated values ​​based on the aggregated items after the change are listed in a separate column.)

 
(c)教育を目的としたコンピュータ
教育用コンピュータ1台当たりの児童生徒数
(c) computers for pedagogical purposes
ultra-high-speed Internet connection rate
定義*
Definition
以下の施設・設備へのアクセスが可能な、教育段階別(初等教育、前期中等教育、後期中等教育)の学校の割合。
(a)電気、(b)教育目的のインターネット、(c)教育目的のコンピュータ、(d)障害を持っている学生のための適切な設備・教材、(e)基本的な飲料水、(f)男女別の基本的なトイレ、(g)基本的な手洗い設備
It is defined as the percentage of schools by level of education (primary, lower secondary and upper secondary education) with access to the following facilities:
(a) Electricity; (b) the Internet for pedagogical purposes; (c) computers for pedagogical purposes; (d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities; (e) basic drinking water; (f) single-sex basic sanitation facilities; and (g) basic handwashing facilities.

*「指標名」と定義は異なる場合があります。詳しくは「作成方法」をご確認ください。

詳細集計
Disaggregation
単位
Unit
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
人/台
Number
6.8 6.6 6.6 6.5 6.5 6.4 6.2 5.9 5.6 5.4 4.9 1.4 0.9 0.9
注釈
Note

調査時期が3月1日なので、年単位の記載になっているが、年度単位での記載なら1年ずつずれる。
2024年(2023年度分)については集計項目を変更したため、2024年から提供できるデータはありません。(変更後の集計項目に基づく集計値は別欄に記載しています)
Since the survey date is march 1, it is categorized by calender year.
If it is categorized by fiscal year, the figures move a yaer backward one by one.

As the aggregation items for 2024 (2023) have been changed, no data can be provided from 2024 onwards. (The aggregated values ​​based on the aggregated items after the change are listed in a separate column.)

4.b
2020年までに、開発途上国、特に後発開発途上国及び小島嶼開発途上国、並びにアフリカ諸国を対象とした、職業訓練、情報通信技術(ICT)、技術・工学・科学プログラムなど、先進国及びその他の開発途上国における高等教育の奨学金の件数を全世界で大幅に増加させる。
By 2020, substantially expand globally the number of scholarships available to developing countries, in particular least developed countries, small island developing States and African countries, for enrolment in higher education, including vocational training and information and communications technology, technical, engineering and scientific programmes, in developed countries and other developing countries

グローバル指標 Global Indicator

4.b.1
奨学金のためのODAフローの量(部門と研究タイプ別)
Volume of official development assistance flows for scholarships by sector and type of study

現在、提供できるデータはありません
Not available

4.c
2030年までに、開発途上国、特に後発開発途上国及び小島嶼開発途上国における教員研修のための国際協力などを通じて、質の高い教員の数を大幅に増加させる。
By 2030, substantially increase the supply of qualified teachers, including through international cooperation for teacher training in developing countries, especially least developed countries and small island developing States

グローバル指標 Global Indicator

4.c.1
最低限の資格を有する教員の割合(教育段階別)
Proportion of teachers with the minimum required qualifications, by education level

モニタリングの対象となっているターゲット4.cは開発途上国について定められており、本指標の場合は、日本において算出してもターゲットに向けた進捗を測定するものとはならない。
Given that the Target 4.c is set for developing countries, compiling the data in Japan on this indicator would not serve for measuring the progress toward achieving this Target.

Sustainable Development Goals 世界を変えるための17の目標