-日本政府が関与した重要共同コミュニケおよび政府声明-

 

 (15) 日米安全保障協議委員会第14回会合について

   (外務省情報文化局発表)

 

(1973年1月23日 東京において)

 

1 安全保障協議委員会の第14回会合は,昭和48年1月23日に外務省で開かれた。

日本側からは大平外務大臣と増原防衛庁長官,米側からはインガソル駐日大使とガイラー太平洋軍総司令官が出席し,また,補佐のため両国の関係者が列席した。

2 委員会は,極東における日本と米国との共通の安全保障上の利害に関連する最近の国際情勢を検討した。

双方は,ヴィエトナム和平の早期達成を希望した。

3 委員会は,日本国とアメリカ合衆国との間の相互協力及び安全保障条約(安保条約)の運用に関する事項を討議し,また,これに関連して,このほど両国政府の外交及び防衛当局者で構成される安保運用協議会が設置されたことを歓迎した。委員会は,同協議会が安保条約及びその関連取極の円滑,かつ,効果的な運用について協議及び調整を一層促進するのに資するものであること,並びに,その設置がこの主題について両国政府が密接な協議を続けて行く旨の昭和47年9月のハワイにおける田中総理大臣とニクソン大統領との間の合意を実施するのに資するものであるとの,同協議会設置の際に表明された外務大臣及び米国大使の見解と希望を了承した。

4 委員会は,安保条約第六条の実施に関する交換公文に規定されている事前協議制度の運用に関連する事項を討議した。双方は,同制度の運用上の基本的枠組みについての双方の合意を再確認するとともに,その運用は基本的には相互信頼及び現実の状況に即した双方の密接な意思の疎通に依存すべきものであることに意見の一致をみた。委員会は,また,現在の国際情勢の下にあっては米国による事前協議が必要とされる事態は予想されないことに留意した。

5 委員会は,また,在日米軍による施設・区域の使用に関する事項を討議した。日本側は,全国的な急速な都市化にみられるような最近の社会,経済及び環境の変化を指摘するとともに,沖縄における施設・区域について,安保条約の目的に合致し相互に受諾可能な調整を図る旨の昭和47年1月のサン・クレメンテにおける佐藤総理大臣とニクソン大統領との間の合意に言及し,これらの見地から,日本本土及び沖縄の双方において,施設・区域の統合を一層実施すべきであることを強調した。

米側は,日本における施設・区域の数を削減し残余を統合する努力を払う際には,人口稠密地域において深刻化している土地問題及び安保条約の目的上必要でなくなつた施設・区域の返還についての日本政府の要望を考慮に入れていることを説明し,ニクソン・ドクトリン及び地位協定に沿って,日本の安全に寄与し,並びに極東における国際の平和及び安全の維持に寄与する施設・区域を日本において維持することが米側の意図であることを再確認するとともに,施設・区域及び人員の削減の多くは日本国内における統合によるものであって,安保条約の下における米国の義務を遂行する能力はこれによって影響を受けるものではないことを指摘した。

6 委員会は,過去数カ月間継続した両国政府間の協議を通じてとりまとめられた関東平野地域における施設・区域の整理・統合計画を検討し,このような整理・統合が日米両国の利益と政策に合致するものであることを認め,同計画を了承した。これに関連して,日本側は米国の施設・区域の統合に対する努力を歓迎し,米側は必要な移転及び建設のための日本政府の協力と援助に対して謝意を表明した。

この計画に従って,米国は,関東平野地域における空軍施設を削減し,その大部分を横田飛行場に統合するとともに,次の施設・区域を日本側に返還することとなった。

1 府中空軍施設の大部分

2 キャンプ朝霞(南地区)の大部分

3 立川飛行場(大和航空施設を含む。)

4 関東村住宅地区

5 ジョンソン飛行場住宅地区の大部分

6 水戸空対地射爆撃場

右の計画は,日米合同委員会における手続を経て向う3年間に実施されるが,これは昭和51年3月までに相当数の米軍人・軍属及び日本人従業員の削減を伴うこととなる。

双方は,日本人従業員の再就職を援助するためのあらゆる努力を含め,施設・区域の統合によって影響を受けるすべての人々の困難を軽減するために,最善を尽すとの意図を確認した。

また,米側は,日本側に対し,大部分の場合,解雇の事前通告を九十日前に日本政府に対して行なうことを確約した。

以上の外,米国政府は,昭和49年3月を目途として,日本政府による若干の代替施設提供をまってキャンプ淵野辺を日本に返還する。

岩国飛行場における施設につき,日本政府によってその改善ないし改築がなされるようにとの地位協定に基づく米側の従来からの要請に関し,日本側は,このような改善,改築を実施する旨述べた。

委員会は,また,相模原市の米陸軍医療センター,横浜市内の若干の住宅及び関連施設並びに佐世保米海軍部隊に関連した若干の施設の移転ないし整理の可能性に関して,今後とも協議を継続するとの両国政府の意図に留意した。

7 委員会は,また,沖縄における施設・区域の整理・統合計画について検討した。双方は,日本政府によってとられる措置をまって那覇空港を日本に完全返還することに原則的に合意した。この措置は,米海軍及び海兵隊の航空機が那覇空港から移転する先の嘉手納飛行場における代替施設の提供並びに那覇空港の完全返還に関連して必要とされる普天間飛行場における改良措置を含むこととなる。同時に,岩国飛行場の米海軍P3部隊は三沢飛行場へ移転し,三沢飛行場における必要な施設は日本政府により提供されることとなる。

那覇地域から住宅及び補助施設を移転することに関して,双方は,那覇空軍・海軍補助施設の全施設のうち,大部分を嘉手納飛行場へ,一部分を牧港補給地区その他へ移転すること並びに牧港住宅地区の住宅200戸を嘉手納飛行場へ移転することに原則として合意した。これらの移転が完了した際は,那覇空軍・海軍補助施設の全域及び牧港住宅地区の当該区域は,日本に返還されることとなる。

国道331号線の一般交通のための開放は,日本政府による暫定的安全措置の完了次第実現される。

8 委員会は,将来の極東における国際情勢及びこれに関連する在日米軍施設・区域のあり方について更に検討,討議することの重要性を認識し,このような討議を新たに設置された安保運用協議会を含む両国政府間の種々の経路を通じて行なうことに合意した。

 

Fourteenth Meeting of Japan-United States

Security Consultative Committee

(Press Release)

January 23.1973

1. The Fourteenth Meeting of the Security Consultative Committee was held on January 23.1973 at the Ministry of Foreign Affairs.Attending the meeting for Japan were Mr.Masayoshi Ohira,Minister for Foreign Affairs,and Mr.Keikichi Masuhara,Director-General of the Defense Agency.Attending for the United States were Mr.Robert S.Ingersoll,Ambassador to Japan,and Admiral Noel A.M. Gayler,Commander-in-Chief,United States Forces,Pacific.Members of their staff were also present.

2. The Committee reviewed the current international situation as it affects the common security interests of Japan and the United States in the Far East. Both sides expressed the hope that a peaceful settlement would soon be reached in Vietnam.

3. The Committee disussed matters relating to the implementaion of the Treaty of Mutual Cooperation and Security between Japan and the United States of America(the Security Treaty)and,in this connection,welcomed the recent establishment of the Security Consultative Group composed of diplomatic and defense officials of the two Governments.The Committee endorsed the views and desires of the Foreign Minister and the American Ambassador,which had been expressed upon the establishment of the Group,that the Security Consultative Group would help promote the further consultation and coordination concerning the smooth and effective implementation of the Security Treaty and its related arrangements,and that its establishment would help carry out the agreement between President Nixon and Prime Minister Tanaka at Hawaii in September l972 that the two Govenments would continue close consultations on this subject.

4. The Committee discussed matters relating to the functioning of the prior consultation mechanism provided for in the Exchange of Notes concerning the implementatien of Article VI of the Security Treaty.Both sides reaffirmed their concurrence in the basic framework of the functioning of the mechanism and agreed that its implementation should essentially rely on mutual trust and close consultation in actual circumstances.The Committee also noted that in the Present international situation it did not anticiate circumstances requiring prior cousultation by the United States.

5. The Committe also discussed matters concerning the use of facilities and areas by the United States Forces,Japan.The Japanese side,pointing out the recents ocial,economic and environmental changes such as rapid urbanization throughout Japan,and referring to agreements between President Nixon and Prime Minister Sato at San Clemente in January l972 to work out mutually acceptable adjustments in facilities and areas on Okinawa consistent with the purpose of the Security Treaty,stressed that further realignments and consolidations should be conducted from these viewpoints in both mainland Japan and in Okinawa.

The U.S. side explined that its efforts to reduce the number of facilities an areas in Japan and consolidate the remaining ones took into account the growing problem of land in areas of high population density and the desires of the Government of Japan for the return of facilities and areas no longer necessary for the objectives of the Security Treaty; reaffirmed its intention,in consonance with the Nixon Doctrine and with the Status of Forces Agreement,to maintain in Japan those facilities and areas which contribute to the security of Japan and the maintenance of international peace and security in the Far East; and pointed out that since many of the reductions of facilities and areas and personnel result from consolidations Within Japan,the U.S. ability to carry out its obligations under the Security Treaty is not affected.

6. The Committee reviewed the plans for realignments and consolidations of facilities and areas in the Kanto Plain area which have been developed over the past several months through continuing consultations between the two Governments,and endorsed these Plans affirming that such realignments and consolidations are consistent with the interests and policies of both Japan and the United States.In this connection the Japanese side welcomed U.S. consolidation efforts; and the U.S. side expressed its appreciations to the Government of Japan for its cooperation and assistance in the necessary relocation and construction.

Under these plans,the United States will reduce its Air Force facilities in the Kanto Plain area and consolidate most of them at Yokota Air Base,returning to Japan,1) a major portion of Fuchu Air Station,2) a major portion of Camp Asaka(South Camp Dreake),3)Tachikawa Air Base including Yamato Air Station,4) Kanto Mura Dependent Housing Area,5) a major portion of Johnson Family Housing Annex and 6)Mito Air-to-Ground Range.

The plans,which will be implemented over a three year period through arrangements at the Joint Committee,involve a continuing reduction of substantial numbers of U.S. military and civilian personnel and Japanese employees by March 1976.

Both sides affirmed their intention to do their best to alleviate the hardships to all personnel affected by the consolidation including making every effort to assist the Japanese employees to find new employment.And the U.S. side assured the Japanese side that advance termination notice of ninety days would be issued to the Government of Japan in most instances.

In addition to the above.the U.S.Government will return Camp Fuchinobe to Japan with the target date of March 1974, upon provision by the Government of Japan of certain replacement facilities.

With regard to the U.S.requirements under the terms of the Status of Forces Agreement expressed hitherto to have some facilities at lwakuni MCAS improved and/or remodeled by the Government of Japan,the Japanese side stated that it would undertake such improvement and remodeling.

The Committee also noted the intention of the two Government to continue further consultations on the possible relocation and/or adjustments of the U.S. Army Medical Center at Sagamihara City,some housing and related facilities at Yokohama City and certain facilities related to U.S.Fleet Activities,Sasebo.

7. The Committee also reviewed realignment and consolidation projects of facilities and areas in Okinawa.

The two sides agreed in principle that Naha Airport would be completely returned to Japan with arrangements to be made by the Government of Japan,including provision and replancement of certain facilities at Kadena Air Base,to which all U.S Naval and Marine aircraft will be moved from Naha Airport.Such arrangements will also include improvements at Futenma Air Station which are needed in connection with the complete rerurn of Naha Airport.At the same time,the U.S. Naval P3 units at Iwakuni MCAS will be moved to Misawa Air Base and necessary facilities at Misawa Air Base will be provided by the Government of Japan

With regard to the relocation from the Naha area of housing and supporting facilities,the.two sides agreed in principle that all facilities at Naha Air Force/Navy Annex will be relocated mostly to Kadena Air Base and partially to Makiminato Service Area and others and that some two hundred housing units at Makiminato Housing Area Will be relocated to Kadena Air Base.

Upon completion of these relocations,the total area of Naha Air Force Navy Annex and the relevant area at Makiminato Housing Area will be returned to Japan.The opening of National Highway 331 to general traffic will be realized upon completion by the Government of Japon of temporary safety measures.

8. The Committee recognized the importance of further study and discussion of the future international situation in the Far East and of the related future posture of U.S. facilities and areas in Japan and agreed that such discussions should take place through various channels between the two Governments including the newly established Security Consultative Grsoup.

 

目次へ